Carcasonne.
På vej mod Carcasonne kørte vi rigtig mange kilometer af den etape i Tour de France, hvor Jacob Pill triumferede. Det var sjovt med alle de dannebrogsflag og hilsner til CSC rytterne.

Vi blev i tre dage i Carcassonne og fik virkelig set både byen og omegnen ordentlig. Det er en enestående by, ærgerligt vi havde sådan en dårlig plads på campingen, midt nede blandt de larmende unge, som først livede op efter solen var gået ned!

Borgmuren rundt om Carcassonne
ringmuren om Borgen
kvindefigur på muren
Kirkegården i Carcassonne

Tarn floden mod Albi.
Et af de smukkeste steder vi kørte var her langs Tarn floden hen mod Albi, hvor vi så Toulouse Lautrec's museum og den flotte katedral.
Den eneste gang vi på den her tur kørte igennem en tunnel var netop her, så vi fik da brug for vores cykellygter.

Tarn løber igennem Albi
pilgrimskors i Conques

Pilgrimsruterne
Vi blev helt høje, da vi opdagede, at vi helt tilfældigt var kommet til at køre på de franske pilgrimsruter til Santiago de Compostella.
De mennesker vi mødte i de dage havde vi noget tilfældes med, det var rigtig dejligt, og vi skal sent glemme alle de pilgrimme vi så i Conques, både oppe i byen og nede på campingpladsen.

pilgrimsbyen Conques

Det franske bondeland.

Det var et spændende rute vi havde planlagt. Efter et par dage, hvor vi kørte i forholdsvis fladt terræn, nåede vi det franske bondeland, med store vidder og marker med køer i tusindvis.
Og ovenover køerne fløj rovfuglene. Der var ikke li'så mange rovfugle som køer, men der var virkelig mange, især rød glente og musvåge. De sad på pælene om markerne eller i de små træer, som gav kreaturerne en smule skygge.

køer i skyggen af de små træer
Campingpladserne.
Der er ingen problemer med at finde campingpladser. Der er en god tradition i Frankrig, at enhver anstændig kommune har sin egen kommunale campingplads. Der er så store variationer med hensyn til faciliteter, men vi forlanger stort set ikke andet end en god skyggeplads til vores telt og et varmt bad, og det har de allesammen.
Ofte er der ingen reception, men man skal henvende sig på den nærmeste café eller der dukker en kone op et par timer og kradser penge ind og registrerer os i deres bøger.
Den hyggeligste campingfar mødte vi ved Allier reviera. Han gjorde sit til, at vi nød hviledagene i Brassiac.
flodbad i Alierfloden

Floderne.
Vi har kørt ved siden af, langs med, hen over og på kryds og tværs, af utrolig mange floder og kanaler. De største var La Loire og Rohne, men vi har mødt Allier la Truyére, Lot, Dourdon, Aveyron, Vidur, Tarn og flere endnu.
Der var tørt i Frankrig i år, og vi kunne da godt se på mange af floderne, at de på andre tidspunkter havde mere vandt i sig, men der var nu meget alligevel, og frem for alt var det dejlig rent, og vi dristede os da osse til at bade i dem flere gange, det var herligt i varmen!

Loire floddalen

AFREJSEFEBER!
Vi burde vel snart være erfarne cyklister, men alligevel kommer sommerfuglene i maven i dagene op til afgangen .
I år havde den samme drøm om, at vi ikke nåede toget til Kolding, martret mig i flere nætter inden afrejsen!

Vi nåede ikke toget!
men kom dog til Kolding, hvorfra vi skulle med Ruby rejser i bus til Dole.

Sovebussen.
Vi er godt tilfredse med at køre i sovebusser, og det bedste af det hele er, at ens cykel er lige klar til at køre på, så snart man er nået frem.
Og den her tur fra Kolding til Dole var ren luksus, vi var sammen med bare seks gæster i bussen, så vi havde masser af plads!
blomsterflor oppe i byen

Blomster og kulinariske specialiteter
Vi havde hørt det hjemmefra, at det var et godt hjørne af Frankrig vi startede i, med hensyn til madkulturen. Det fik vi serveret fra den første dag, sikke nogle salater de fx. kunne frembringe på cafeerne, det var til rene 10-taller på vores skala. Og blomster var der allevegne, det var en god start.

Temperaturen var over 40 grader.
Her var virkelig varmt. Oftest over 45 grader midt på dagen, så der skulle stås tidligt op, så vi var fremme ved næste stop inden middagsvarmen fuldstændig umuliggjorde fysisk aktivitet!
Det var ikke sjovt at skulle op ved sekstiden om morgenen, men selv "nøgne kvinder lærer jo at spinde" li'som cyklister på ferie lærer at stå tidligt op! Men slemt er det!
På den her side fortæller jeg om turen fra Dole til Carcasonne, vil du se resten af turen fra Carcassonne til Marseille og vores tre uger på Korsika, skal du klikke her.

Kirtysen klar til afgang
kort over ruten fra Dole til Korsika

Du kan se mere om turen frem til Marseille her

Du kan se hvordan vi bestod vores ultimative cyklistprøve på Korsika

To måneder havde vi planlagt til årets cykeltur.
Vi startede 1. august og kom hjem igen den 28. september.
Som sædvanlig havde vi nogle fikspunkter vi godt ville føres sammen med på vejen, herlige gensyn, som vi glædede os til.
Kirsten havde ordnet vores telt med nyt myggenet, som vi bedre kunne ånde igennem og det var godt, for der var rigtig varmt i starten af august. Ofte 28-30 grader om natten!

Ruten vi kørte på de to måneder.
Vi startede i Dole oppe i midt-vest Frankrig. Så gik det ellers over stok og sten, bakke op og bakke ned, af skønne veje langs de mange floder vi passerede, mod, først Carcassonne og senere Marseille.
Fra Marseille sejlede til Korsika og kørte en "runde" der i tre uger.
Vi afsluttede turen med et gensyn med Nice, hvor vi endnu en gang så Chagall's 12 bibelske billeder, inden vi fløj hjem til Danmark